Jako každý rok, se na konci pomyslného kalendářního roku, většina z nás těší na období Vánoc. Jenže Vánoce, nejsou Štědrý den a s ním spojené dva dny svátků. Vánoce jsou především vyvrcholením spirituální cesty v nás. Celoroční práce každého, kdo je otevřený skutečné a opravdové transformaci, se v tichosti propojuje s naším nitrem v tomto kouzelném období konce roku. Každý, jenž neklouže pouze po povrchu věcí projeveného světa , opojen materií a nabídkou nespočetných kurzů sebepoznání, má možnost v tomto čase zázraků objevit zejména to, co je viditelné pouze srdcem.
Nádherně to vystihl Rudolf Steiner ( citace tučně ) :
Je doba největší bdělosti ducha Země v jejím planetárním těle. Země nejsilněji vzpomíná na to, co prožila během léta, kdy duše a duch Země prodlévá ve světových dálavách, duchovně řečeno v klínu vyšších hierarchií. Během svatých nocí poskytuje Země svými vzpomínkami vyšším hierarchiím možnost být a nadsmyslově působit ve své sféře, na nebi se otevírají velké kosmické brány. Člověk může nahlížet do působení vyšších hierarchií, které vedou naší Zemi. Jsou to noci a dny otevřených nebes.
Před příchodem 12 svatých nocí nesoucích v sobě archetyp všech znamení zvěrokruhu, se odehrává noc zrození člověka Ježíše. Zrod pod záštitou Betlémské hvězdy, není totiž samozřejmostí pro zrození Ducha. Poselství dvanácti nocí a jejich symbolika, je daleko hlubší na úrovni vědomého pochopení duše. Nese v sobě poznání skrze zkušenost duše a její cestu v podobě křestu – prvotní vdechnutí , až po obdarování Tří králů zlatem, kadidlem a myrhou.
Začátek spirituální Vánoční cesty s dopadem na pozemský život, začíná nocí z 25. na 26.prosince a znamením, které je otevírá jsou rybičky.
Ryby jsou vodní znamení, které v sobě nese touhu po poznání, objasnění a prosvětlení venku i vně. První noc je spojena s otázkou, kde si co potřebuji objasnit, co mám pochopit a kde je potřeba vnést světlo. Ryby zde symbolizují první vdech jako duchovní impuls a možné otevření se hlubšímu poznání. Ryba plave pod hladinou a v tomto případě je archetypem nevědomí a temnoty v nás. Na vodí hladině se zároveň odráží světlo svitu měsíce ( ženský aspekt ) i slunečních paprsků ( mužský princip ). Obojí je součástí našich projevených životů a zároveň značí vzestup od tmy ke světlu, stejně jako tvořivý a klidový aspekt v nás.
26/27.12 Po nich následuje Vodnář. Vzdušné znamení sebou přináší závan čerstvého vzduchu i otisk prvotního éteru. Narušuje a boří zároveň, zaběhnutá dogmata, bortí nesmyslné hranice a aktivuje nové, vyšší cíle. Možnost otevření se novému myšlení a způsobu života. S tím ale přichází i odpovědnost, za nově nastavená pravidla života. Svoboda a téma osobní vůle versus vůle vyšší. I to je tématem noci znamení Vodnáře.
27/28 Kozoroh je zem a vznik prostoru z pohledu makrokosmu. Rodící se příležitost v podobě světla v nás , které přichází nad ránem temné zimní noci. Bojovnost a odvaha nikoliv zbraněmi ( symbolika rohů), ale skrze sebe – usebrání. Neskákat z jednoho na druhé. Uvolnit se a neuvíznout v zastaralých paradigmatech. Ze vzduchu na zem. Zpevnit půdu pod nohami. A také symbol jak v nebi , tak na zemi. Jak v duši, tak ve hmotě.
28/29 Oheň do tohoto procesu vnese Střelec. Oheň je život, vášeň, teplo i trávení všeho uvnitř nás i vně. Element ohně Agni. Třetí čakry. Probuzení. Proces zaměření se na cíl. Napnout tětivu luku a být bdělým v každé myšlence. Motivem je schopnost koncentrace na všech úrovních a zkrocení posledních zvířecích pudů v sobě, které jsou spojovány s prvními třemi čakrami. Schopnost uplatnit sílu myšlení, stejně jako schopnost rozhodování a převzetí iniciativy.
29/30 nastupuje vodní Štír. Jeho tématem je egoistický přístup malého já a život ve tmě. Štír se vyhýbá slunci a pokud nemá možnost uniknout silnému záření, sám sebe je schopen uštknout. Uneseme tolik světla ? Jsme již připraveni na skutečnost, přijmout i svou temnotu? Po Střelci je zde otázka rozhodnutí. Jít cestou temnoty, sobeckého poznání svého nižšího já , anebo směřovat ke světlu a vyšším ideálům.
30/31 pokračují vzdušné Váhy. Přichází k nám možnost nalézt harmonii a rovnováhu života. Váhy nesou na jedné misce možnost zaslepení, ovlivněnou povrchním světským moralizováním plným soudů a příkazů. Na té druhé misce je soucit, shovívavost, harmonie a schopnost objevit a uchopit správný poměr a míru všeho, co nám život přináší. Ať už jsou to vztahy, práce, rodina nebo společenský život. Mají v sobě ale i podtext soudu a s ním možnost zaslepení se skrze vlastní pýchu a nevědomost.
31/1.1. nebeská Panna, zemské znamení , které symbolizuje kosmickou Sofii. Řád, uspořádání a systém. To vše jsou rysy znamení Panny. V negativním aspektu je to přehnaná kritika a moralizovaní spojené s duchovní pýchou. I tady je potřeba vnímat a pozorovat, co se v nás odehrává a jakým směrem nás vede vědomá část duše. Vyšším tématem je čistý soulad a schopnost oběti. Oběť jako ochota zrodu lidské bytosti, bezpodmínečnost, bez očekávání. Stejně jako matka je schopna porodit lidskou bytost, je zde rovina panny symbolem čistoty a sebeobětování se.
1.1./2.1. Královský symbol v podobě Lva, oheň a odvaha. Pokud chci kralovat, musím disponovat královskými ctnostmi jako jsou moudrost, rozvaha, odvaha, vůle, vytrvalost i ctnost. Nechat vstoupit slunce jako zlato, do svého srdce. Přechod od schopnosti oběti k odhodlanosti a odvaze, žít svůj život. Poměr mezi přijetím osudu a schopností žít svou karmu. Velké téma odpovědnosti a míry přijetí pomocí odvahy a nabyté vnitřní síly.
2.1./3.1. V tuto noc převezme vládu Rak. Pojí v sobě schopnost plavat i chodit pozpátku, pokud se cítí ohrožen. Metaforicky je zde na zamyšlení, zda jsem již schopen/a unést odpovědnost za svůj život a být tím, kým jsem a nést pravdu, i když není populární. Je to stav, jako kdybychom procházeli uchem jehly a čekali na proměnu , která má vzejít. Zároveň jsme ale ještě ovlivněni emocemi, které nás mohou stáhnout zpět a tím ustrnout v procesu proměny.
3.1./4.1. Blíženci, dvojnost v dalším ze vzdušných znamení. Rozpolcenost přetavit ve spojení se v Jedno. Přechod od já k Jednotě a společenství. Sebeobětování se ale jinak, než v symbolice matky a dítěte. Přijmout možnost obětovat se pro druhé skrze ryzí lásku bez podmínek. A zároveň se jí odevzdat, nejenom na úrovni mysli. Milovat nejen pomocí slov, ale učinit je pravdou skrze čin. Odevzdat se Nad – Já.
4.1./5.1.Býk ve své zemitosti představuje kosmický princip Ducha. Z měsíčních kvalit ke slunci. Měsíc je astrální , pocitová úroveň, která tady přechází do roviny sluneční, vědomé a duchovní. Pokud odmítáme, stále si užívající pozlátek světa, bez ochoty odepření si , nastupuje tady zpět vláda temnoty v podobě vládce hmoty satana. Přichází egoismus ve všech svých podobách. Tuto noc se otevírá motiv připravenosti k přechodu z pocitového prožívání a naplňování se vším až po hrdlo, do vědomého bytí v pravdě.
5.1./6.1. Poslední noci z cyklu 12 nocí zvěrokruhu, po které přichází Tři králové, zavládne znamení Berana. Beránek boží – Agnus Dei. Tady je v podobě křtu ohněm. Kristus vstoupil branou Beránka ze sféry Otce , na naši Zem. Motiv zrození Krista. Mysl padá do srdce a otevírá se schopnost žít život skrze bezpodmínečnou lásku. Tímto je završen souhrn všech dvanácti svatých nocí Vánoc.
6.1. je svátkem Tří králů, zjevení Páně – Epifanie. Křest Ježíše, zázrak v Káně Galilejské… Tři dary opět jako symbol Písmena K+M+B , která se v tento den objevují na dveřích jako symbol, vznikla až později. V latině znamenají nikoliv jména tří králů, ale Christus Mansionem Benedicat neboli „Kristus žehnej tomuto domu“
A tak nechť se stane ….
Nežiji již já – to Kristus žije ve mně…
Click here to add your own text